Enligt den offentliga sajten verksamt.se är bra marknadsföring ett grundläggande led i din verksamhet som egenföretagare och ett sätt att skaffa kunder till ditt företag och bygga starka relationer. Som tips anges på sajten att det är bra, innan några marknadsföringsåtgärder vidtas, att inhämta mer information om dina förutsättningar. Ett tips är till exempel att göra marknadsundersökningar för att lära känna dina kunder bättre och få reda på hur du bäst kan lösa deras problem med din produkt eller tjänst. Ett annat tips är att omvärldsbevaka olika industrier och syna dina konkurrenter i sömmarna för att se vad de gör eller inte gör. Avslutningsvis anges på verksamt.se att det är viktigt att vara tydlig i sin marknadsföring, dels ska den rätta sig efter marknadsföringslagen och dels måste den utformas på ett sätt som gör det klart att det är fråga om just marknadsföring och inte något annat. Ett enkelt och kostnadseffektivt sätt att marknadsföra sig som företagare är att erbjuda rabatter av olika slag. I det här inlägget kikar vi närmare på det.
Den moderna konsumenten är van vid en enorm marknad med oändliga erbjudanden så det gäller att sticka ut i din marknadsföring för att locka honom eller henne till köp. Ett sätt att göra detta är att tillhandahålla erbjudanden som helt enkelt är svåra att tacka nej till. Det är här rabatter av olika slag kommer in i bilden då kunder älskar att fynda och spara in en hacka i samband med köp. Exempel på hur detta görs i olika branscher är rabattkoder som regelbundet används av fast fashion-bolag för gratis leverans eller 10- eller 20-procentig prisnedsättning i samband med ett första köp. Andra exempel kan hämtas från hotellnäringen där företag, i synnerhet under mer långsam lågsäsong, kan erbjuda en gratis övernattning eller SPA-upplevelse på köpet om man bokar rum låt säga tisdag till torsdag under lågsäsong. Ett tredje exempel är online-gaming-branschen där freespins regelbundet erbjuds spelare som får en chans att känna på hur det är att spela kostnadsfritt innan de förbinder sig till en prenumeration.
Under lågkonjunktur, det vill säga under ekonomiskt kärvare tider, är det ännu tuffare för företagare att motivera köplust hos sina kunder. Den kapitalistiska marknaden går ut på att de flesta av oss gillar att konsumera, men vi har samtidigt ett slags inre motstånd till att spendera våra pengar lättvindigt. Kanske har vi andra prioriteringar såsom ett långsiktigt sparande eller så har vi kanske helt enkelt inte råd. Här kan du som företagare ha en tillgång genom kostnadsfria bonusar i din marknadsföring. Detta innebär helt enkelt att du istället för att sänka priset erbjuder en eller flera bonusar. Bonusen kan exempelvis vara avhängig ett köp om ett belopp om x kronor och kan förslagsvis lösas in vid ett senare tillfälle mot en produkt eller tjänst i ditt övriga sortiment. Det smarta med bonuserbjudanden är att kunden känner sig speciell och utvald och att du dessutom knyter honom eller henne till dig för i vart fall ett till köp och därmed agerar relationsbyggande.
Ett annat klokt sätt att attrahera nya kunder och samtidigt erbjuda dessa något värdefullt i utbyte är att initiera någon slags rekommendationssystem på din hemsida. Detta innebär kort och gott att varje kund som i sin tur rekommenderar din verksamhet till en annan kund som i sin tur gör ett köp ska få en rabatt, en gratis produkt eller bonus i utbyte. Förutsatt att ditt erbjudande är tillräckligt attraktivt och lockande kan denna enkla men effektiva teknik potentiellt leda till en snöbollseffekt där befintliga kunder rekommenderar dig till andra och där du genom ringar-på-vattnet-effekten helt plötsligt har utökat din kundskara väsentligen utan att egentligen spendera någon särskilt stor andel av din avsatta marknadsföringsbudget.